środa, 21 października 2020

Zbudowali dworzec kolejowy...


Karta pocztowa „Pozdrowienia z Kęt” z ok. 1905 r. przedstawia budynek dworca kolejowego z peronem od strony południowej (od strony torów kolejowych). Pocztówka czarno-biała w układzie poziomym, sygn. MK/H/3233.


Pod koniec lat 60. XIX w. mieszkańcy Wadowic rozpoczęli starania o wybudowanie linii kolejowej łączącej Kalwarię Zebrzydowską z Bielskiem. Do inwestycji przyłączyły się samorządy Kęt i Andrychowa. Budowa linii  wchodzącej w skład austriackiej Kolei Miast Śląskich i Galicyjskich trwała trzy lata. Ruch pociągów na odnodze C.K. Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda rozpoczął się w czerwcu 1888 r. 

Budynek dworca kolejowego w Kętach ma plan prostokąta i posiada dwa trakty czyli dwa rzędy pomieszczeń ułożonych w dwóch osiach. Jest budowlą dwukondygnacyjną, jednopiętrową, przykrytą dwuspadowym dachem ze ściętymi szczytami. Został wzniesiony z czerwonej cegły z jasnymi wykończeniami  z tynku wokół okien i na gzymsach, nawiązując do francuskiej techniki brique et pierre. Styl, którym można go określić, to historyzm, ponieważ nawiązuje do wcześniejszych stylów w architekturze, a dokładniej, to styl józefiński.

Styl Józefiński zwany również barokiem józefińskim lub klasycyzmem józefińskim występował na terenie monarchii austriackiej od momentu panowania cesarza Józefa II (1765 – 1790) aż do połowy XIX w. Łączył w sobie elementy późnego baroku oraz klasycyzmu. Charakteryzował się prostotą, funkcjonalnością, stałym układem architektonicznym.


P.W.


Bibliografia

Chmiel F., 110 lat kolei żelaznej w Kętach, w: „Kęczanin” nr 1(88) styczeń 1999, s.10

Gieruszczak Ł., Trąbka na kolejowy jubileusz, w: „Kęczanin” nr 10(323) październik 2018, s. 27

Porzuczek B., Mini przewodnik po stylach architektonicznych. Słownik pojęć i zarys historii architektury

http://teatrnn.pl/leksykon/artykuly/architektura-i-urbanistyka-lublina-slowniczek/ z dn.8.10.2020

Video blog „Architecture is good idea” Radosław Gajda & Natalia Szcześniak


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz